Monday, June 15, 2009

Meriam buluh

Salah satu kemestian semasa zaman kanak kanak dahulu ialah bermain meriam buloh apabila sampai musim nya iaitu dari penengahan bulan puasa hingga membawa ke raya. Sebenarnya ada dua jenis meriam ini iaitu meriam-buluh dan meriam-tanah.

Konsepnya memang sama iaitu menggunakan 'carbide' yang mudah dibeli di pekan. 'Carbide' ini menyerupai batu2 seperti kemenyan dan berwarna kelabu. Ianya direndam dalam air dan akan mengeluarkan bueh serta gas. Gas inilah yang jika dibakar akan menyambar apinya, apatah lagi ianya dalam tempat yang tersepit. Ianya akan meletup!

Meriam buluh diperbuat dari 'buluh aur' iaitu sejenis buluh yang amat besar saiznya. Ianya sebesar peha saorang dewasa. Ianya dipotong sepanjang 6 kaki ke 8 kaki begitu. Selepas itu semua ruangnya ditebuk hanya meninggalkan yang terbawah sekali. Ruang bawah inilah tempat merendam 'carbide' itu dan 6 inci atas paras air itu ditebuk lubang kecil untuk tempat keluar gas. Dan disini jugalah untuk mencucuh bakaran. Setiap kali ianya dicucuh setiap kali itulah letupan bergema.

Meriam tanah pula paling mudah. Ianya dibuat dalam tanah dengan satu saluran dibuat khas untuk cucuhan. Bunyi ledakannya sangat kuat dan bergema. Namun meriam buluh sangat di minati ramai kerana bunyinya yang boleh dihalakan kessesuatu arah dan mudah sangat dicucuh.

Semasa musim perayaan, maka berdentum dentamlah bunyi meriam2 ini. Selalunya ia berbalas-balas bunyi kerana orang di seberang juga (seberang Temuar) ada bermain meriam buluh. Sekiranya ianya tidak berbalas maka pada dasarnya berasa malu jugaklah pemuda-pemuda di kampung itu.

No comments:

Post a Comment