Friday, June 19, 2009

Main Hoki

Pokok Kantan yang sangat sesuai untuk kayu-hoki

Semasa aku kecil2 dahulu banyaklah riadah yang aku lakukan bersama kengkawan yang sebaya denganku. Kami tidaklah terbelenggu dengan permainan dikampung sahaja, seperti melastik burung, main bola, main senapang buluh dan sebagainya. Kami juga 'up-to-date' jugak. Salah satu permainan canggih yang kami mainkan ialah permainan hoki!

Kebetulan pula di hadapan rumahku terdapat sekangkang kera padang rumput yang sangat sesuai untuk kami berlompat, bermain dan berlari sebagainya. Di padang inilah setiap hari cuti hujung minggu dan juga setiap petang kami berkumpul untuk menjalankan pelbagai riadah.

Permaianan hoki ini kami gunakan bola getah yang sebesar bola-tenis tu. Harganya pun murah, kalau tak silap 10 sen jer sebijik masa tu! Dan yang hebatnya ialah kayu hoki atau kawan2ku panggil 'hockey-stick' yang mana ianya amat original bagi kampungku. Ianya adalah asli. Kami gunakan batang pokok kantan yang dicabut dengan teliti dengan memastikan urat empedunya masih 'intact'. Bila dicabut dengan betul maka ianya sangat menyerupai betul dengan kayu-hoki. Namun ianya perlu dikemaskan dengan pisau supaya urat2 kecil tidak berserabut pada 'pad' kayu itu.

Musim hoki ini selalunya berlanjutan beberapa minggu juga, ianya mengambil sempena pertandingan hoki-international di Kuala Lumpur yang sedang hangat berlangsung. Kami tahu pun melalui radio sahaja, manalah ada TV masa tu. Kalau hebat pertandingan diperengkat nasional maka lebih hebatlah lagi pertandingan kami.

Yang menariknya, kami bertanding main hoki ini secara 'unisex'. Ini adalah disebabkan jumlah kami tidak mencukupi, dan yang perempuan pun apa kurangnya dalam permaianan ini. Malahan ianya menjadi tarikan juga bila ada juga 'bunga2' menyerikan pasukan kami. Kami bermain hingga lewat petang dan yang kacaknya ialah apabila balik itu, maka kami berjalan longlai dengan kayu-hoki ini tergalas di atas bahu kami! Macamlah saorang pemain hoki-international!!!

Aku percaya, kumpulan aku inilah yang terakhir bermain hoki secara ini. Kemudian dari ini pelbagai riadah moden kian menular di kampungku maka permainan 'canggih' yang pernah aku lalui ini kian pupus. Namun dalam ingatanku, inilah satu satunya riadah yang banyak membawa kenangan kepadaku dan juga kengkawan ku!

3 comments:

  1. kantan jadi kayu hoki? :) jom lawat blog2 sy..

    ReplyDelete
  2. Ingat tak satu game tu Bujang sengaja polok Eda! Omak Eda nampak, dia jerit...hoi, jangan polok anak daro orang!!! Memang cantik pun budak Eda tu, mano deh skrang?

    ReplyDelete
  3. salam.
    i very like ur blog.please update again..this is KHAZANAH 4 me,ur experiance same with me,kampung boy.ur story menggamit memori yg tlah lama tersimpan di benak otak ini..please.thanks/i very appreciate

    ReplyDelete